Nowa książka dr Grzegorza Radłowskiego już w sprzedaży! „Ekonomia racjonalnych zachowań”
Celemi Apples&Oranges®– nowa wersja gry symulacyjnej już na rynku
Na polskim rynku od niedawna dostępna jest nowa wersja symulacji biznesowej Celemi Apples&Oranges®. Kiedy warto ją stosować, na jakie konkretnie wyzwania biznesowe odpowiada, jaki jest przebieg i dlaczego warto, aby wzięli w niej udział pracownicy finansów i ci, którzy na co dzień nie mają z finansami nic wspólnego? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedź w wywiadzie z Piotrem Gryko, senior partnerem w House of Skills odpowiedzialnym za obszar merytoryczny Strategie.
Gry symulacyjne stają się coraz bardziej popularne i coraz częściej wykorzystywane w szkoleniach. Z czego to wynika i jakie są zalety gier symulacyjnych?
Gry nie są tanie, ciągle jeszcze nie jest to metoda wybierana w pierwszej kolejności. W Polsce sięga się po nie zwykle wtedy, kiedy inne metody się nie sprawdziły lub wtedy, gdy szuka się nowych, atrakcyjnych form edukacji. Gry symulacyjne w wielu punktach przewyższają tradycyjne metody nauczania. Przede wszystkim wykorzystują ciekawość i aktywność – zmuszają do natychmiastowego wykorzystania pozyskanej właśnie wiedzy. Niezwykle ważne jest również to, że w środowisku symulacji informację zwrotną otrzymujemy natychmiast, a to jedna z bardziej efektywnych form rozwoju. Najprościej mówiąc gry są efektywne, efektowne i skutecznie radzą sobie z wyzwaniami.
Czy po prostu „grając w grę” można się czegoś nauczyć?
Wystarczy popatrzeć na dzieci, aby wiedzieć, że nauka nie musi boleć – najskuteczniejsza jest wtedy, kiedy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że się uczą. Dlaczego nie zastosować tego samego w przypadku dorosłych?
Oczywiście gry same nie uczą – one pokazują możliwości działania, pewne schematy myślowe, zasady działania. Kiedy już je znamy, rozumiemy na przykład jak działają przepływy finansowe w przedsiębiorstwie, możemy przenosić je na realne sytuacje w naszej firmie. Dobrze zaprojektowana, zastosowana i wdrożona gra może „pociągnąć” proces rozwoju dalej – zbudować pomost pomiędzy rzeczywistością symulowaną i prawdziwą.
Czym Celemi Apples&Oranges® wyróżnia się spośród innych symulacji? Co ma w sobie szczególnego?
Prostotę i uniwersalność. Jest to niezwykle proste, logiczne, sprawdzone narzędzie, pozwalające zrozumieć logikę działania firmy. Jej różne wersje sprawdzają się w każdej branży i w każdym typie przedsiębiorstwa.
Na jakie konkretne wyzwania biznesowe, potrzeby klientów odpowiada symulacja Celemi Apples&Oranges® ?
Ta symulacja sprawdza się, kiedy pojawia się potrzeba zrozumienia kontekstu organizacyjnego, finansowego, biznesowego – systemu działania przedsiębiorstwa, jego ekonomiki, czy logiki biznesowej. Zatem sytuacji, w których warto ją zastosować jest bardzo wiele – może wspierać wprowadzanie nowej strategii, czy zmian strukturalnych, ale może również, co nabiera znaczenia w warunkach gorszej koniunktury rynkowej, pomóc w szukaniu oszczędności (znacznie łatwiej znaleźć, kiedy się wie, czego szukać. Celemi Apples&Organges® jest wówczas jak wędka, którą możemy dać ludziom, aby złowili rybę).
Skąd nazwa Celemi Apples&Oranges® ?
W jaki sposób nawiązuje ona do gry? 2 Oczywiście z angielskiego przysłowia, mówiącego, że nie można porównywać rzeczy nieporównywalnych. Aby porównać jabłka i pomarańcze trzeba sprowadzić je do wspólnego mianownika. W organizacji takim mianownikiem jest wartość.
Czego dotyczy gra? Jaki jest jej zakres merytoryczny?
W grze element konkurencji między zespołami nie jest szczególnie wyeksponowany, każdy z nich działa w zasadzie „na własną rękę”. To ma swoje plusy, bo jednocześnie w symulacji może brać udział nawet 400 osób.
Zespoły symulujące firmy przechodzą przez pewien logiczny cykl działań. Poprzez podjęcie konkretnych decyzji, wybór konkretnych projektów mają doprowadzić do spełnienia oczekiwań dotyczących efektywności działania na przykład liczonych poziomem zwrotu z aktywów. Przechodzimy przez dyskusję, o rachunku wyników, bilansie, rachunku przepływów finansowych, podstawowych wskaźnikach efektywności, drzewie powstawania wartości w organizacji, lewarach zwiększania efektywności i wartości. Mamy okazję przekonać się jak niewielkie zmiany operacyjne mogą kumulować się w ogromne rezultaty finansowe.
Do kogo skierowana jest gra? Kto jest jej główną grupą docelową?
Celemi Apples&Oranges® jest grą uniwersalną. Najbardziej naturalną sytuacją jest zastosowanie jej na wszystkich szczeblach – od najniższych poziomów do personelu kierowniczego. Oczywiście zależy, co jest celem firmy. W niektórych sytuacjach (np. wprowadzenie nowej strategii) może być stosowana do wąskiego kręgu menedżerów, aby natchnąć ich do poszukiwania najlepszego kierunku zmian w ich organizacji. Z powodzeniem stosuje się ją również w procesach rozwojowych grup specjalistycznych, aby zrozumieli jak działa całe przedsiębiorstwo, ich dział / funkcja lub jak działa firma klienta.
Ile trwa i jak wygląda przebieg gry?
W podstawowej wersji gra trwa 1 dzień. W zależności od celu i warunków można ten czas nieco skrócić (kiedy nie wszystkie aspekty są potrzebne) lub wydłużyć (gdy niektórym kwestiom trzeba poświęcić więcej uwagi lub rozbudować moduł dotyczący rzeczywistej sytuacji firmy klienta).
Czego można nauczyć się grając w Celemi Apples&Oranges® ?
Dzięki tej symulacji uczestnicy mogą zrozumieć, na czym polega logika biznesu, w którym się działa, można zrozumieć jak skonstruowany jest rachunek do czego służy, jak go wykorzystać, co to jest bilans, co to jest cashflow, pokazać logikę różnych wskaźników, głównie związanych z stopa zwrotu na kapitale własnym, zatrudnionym, stopa zysku itp. Uzmysławia co to jest zysk, jakie są kluczowe czynniki sukcesu z punktu widzenia biznesu i finansów.
Czy odnajdę coś dla siebie w tej grze, jeśli na co dzień nie mam nic wspólnego z finansami?
Gra jest naprawdę prosta i przez tę prostotę jest w stanie wiele dać – daje możliwość rozmawiania w prosty sposób o rzeczach, które nie są proste z ludźmi, którzy często nie rozumieją pewnych aspektów działania firmy tylko dlatego, że nie wierzą w swoje możliwości zrozumienia.
Czy jeśli na co dzień zajmuję się finansami, to ten temat może być dla mnie interesujący? Dlaczego?
Bardzo często wyzwaniem menedżerów i pracowników działu finansów jest to, że znakomicie rozumieją przepływy pieniężne w firmie, ale przeżywają frustrację, że nikt nie rozumie ich. Celemi Apples&Oranges® może pokazać im jak tłumaczyć sedno ich pracy innym.
Jakie korzyści z uczestnictwa w grze będzie miał przełożony uczestnika, a jakie firma w której pracuje?
Główną korzyścią jest to, że podwładny będzie w stanie szerzej spojrzeć na własne działania, przez co będzie w stanie podejmować bardziej racjonalne, uwzględniające interes całej firmy, decyzje. I będzie bardziej świadomy ich konsekwencji.
To nowa, ulepszona wersja hitu firmy Celemi sprzed kilku lat – jakie są najważniejsze różnice?
Logika gry (można by ją nazwać „silnikiem”) jest w dużej mierze podobna, jak się mówi o podstawach podstaw, to trudno zrobić rewolucję. Natomiast zmienił się sposób podania – materiały mają nową szatę graficzną, ale są również łatwiejsze w użyciu. Uczestnikom łatwiej jest odnaleźć się w symulowanej rzeczywistości i łatwiej jest wynieść z tego korzyść. Po prostu skapitalizowaliśmy lata doświadczeń w używaniu tej gry dla setek tysięcy uczestników na całym świecie i dostosowaliśmy ja do najnowszych wymogów i wyzwań organizacyjnych.