Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy – klucz do zdrowej kultury organizacyjnej
Ile jest warte wsparcie menedżera?
10 lat temu firma Google uruchomiła wewnętrzny projekt badawczy pod nazwą Oxygen. Szeroko zakrojone badania miały potwierdzić rozpowszechnioną wśród pracowników opinię, że w tak nowoczesnej, dynamicznej, stawiającej na doskonałą współpracę organizacji menedżerowie nie są już potrzebni. W badaniu wzięto pod uwagę wyniki zespołów, wskaźniki rotacji, produktywność, poczucie szczęścia i opinie pracowników na temat szefów. Ku zaskoczeniu zespołu badawczego, uzyskane dane bardzo wyraźnie pokazały, że efekty pracy teamu i jego dobre samopoczucie zależą od menedżera. Tym samym obalono mit, który był jedną z przyczyn podjęcia badań.
Co wyróżnia najlepszych menedżerów?
W drugiej kolejności badacze zadali sobie pytanie: „Skoro menedżerowie są potrzebni, to co wyróżnia tych najlepszych?”. Intencją firmy było wyodrębnienie najskuteczniejszych praktyk, na które warto zwrócić uwagę rekrutując, awansując, szkoląc i oceniając menedżerów. Na podstawie wywiadów z pracownikami i menedżerami określono 8 zachowań[1], które w największym stopniu odróżniają wybitnych menedżerów od słabych. Jakie zachowanie znalazło się na szczycie tej listy? Coaching, rozumiany jako nadawanie kierunku i stwarzanie okazji do rozwoju.
W 2018 roku, czyli dokładnie dekadę później, Google zweryfikował listę, bazując na aktualnych danych[2]. Bycie dobrym coachem, czyli wspieranie współpracowników w rozwoju, pozostało na pierwszym miejscu, jako najważniejszy wyróżnik najlepszych menedżerów firmy.
Czym jest rozwój zawodowy i co mówią na ten temat pracownicy?
Z ciekawego raportu „Polacy a rozwój” opublikowanego w 2015 roku wynika, że aż 63% z nas definiuje rozwój zawodowy jako podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności. Dopiero w drugiej kolejności jest to awans (21% – 3x mniej wskazań) oraz uzyskanie wyższego wynagrodzenia lub benefitów (18%)[3].
To twardy liczbowy dowód na to, co podpowiada intuicja: rozwój to nie tylko kolejne stopnie kariery, bo ta coraz częściej przebiega nieliniowo, w nieoczywistych kierunkach. Rozwój to przede wszystkim zwiększanie kompetencji, samodzielności, kreatywności, motywacji, pewności siebie pracowników.
Podobnie definiują go sami pracownicy. Kiedy pytamy uczestników naszych programów rozwojowych o wsparcie, jakiego doświadczają w rozwoju ze strony swoich szefów, mówią nam m.in. (wypowiedzi pochodzą z anonimowych ankiet wypełnianych przez pracowników firm, z którymi pracujemy):
Mój menedżer:
- „Rozwija mnie poprzez zwiększanie zakresu kompetencji”
- „Angażuje do ważniejszych, trudnych zadań”
- „Stawia wyzwania dostosowane do mojego potencjału”
- „Poświęca dużo czasu na rozmowę, daje poczucie, że zawsze ma dla mnie czas, szczerze rozmawia o sukcesach i porażkach”
Gdy pytamy natomiast o to, czego brakuje pracownikom ze strony menedżera w kontekście własnego rozwoju, słyszymy:
Ze strony menedżera brakuje mi:
- „Umiejętności dopasowania moich talentów do projektów i pokazania mi opcji rozwoju”
- „Jasnego określenia, co firma może zaoferować i jak może wykorzystać posiadane przeze mnie doświadczenie”
- „Rozmów o rozwoju i o przyszłości w firmie”
- „Dbania o pracownika jak o człowieka – o jego potrzeby, rozwój, modyfikowanie działań tak, by nie popaść w rutynę”
W jaki sposób te subiektywne odczucia pracowników przekładają się na rezultaty ich pracy? Innymi słowy, ile warte jest wsparcie menedżera?
Ile jest warte wsparcie menedżera ? – American Express
Odpowiedzi na tytułowe pytanie poszukiwała firma American Express, realizująca program rozwoju przywództwa SLII® Blancharda dla ponad 20 000 swoich menedżerów[4]. Uczestnicy brali udział w jednym z trzech wariantów programu:
- Online – szkolenie e-learningowe bez dodatkowych aktywności,
- Classroom – 1 lub 2-dniowe szkolenie stacjonarne bez dodatkowych aktywności,
- Blended – program rozwojowy składający się z części e-learningowej i stacjonarnej oraz dodatkowych aktywności.
Ważnym elementem wariantu „Blended” było wsparcie przełożonych – wyższej kadry menedżerskiej AmEx. Na początku programu szefowie spotykali się ze swoimi pracownikami, aby opowiedzieć o celach i zawartości szkolenia. Podczas tego spotkania każdy menedżer wysłuchiwał oczekiwań swoich podwładnych i wraz z nimi formułował pomysły dotyczące tego, w jaki sposób wdrożenie przywództwa SLII® Blancharda może przełożyć się na efekty pracy zespołów. Drugim momentem, w którym wsparcie przełożonego było szczególnie widoczne, były rozmowy 1:1 dotyczące działań wdrożeniowych, toczone w drugiej części programu.
Kiedy po pewnym czasie porównano efekty programu we wszystkich trzech grupach, okazało się, że były one najlepsze w grupie Blended, czyli tej, która jako jedyna doświadczyła systemowego, zaplanowanego i konsekwentnie zrealizowanego wsparcia przełożonych.
W grupie Blended zaobserwowano:
- Najwyższy odsetek uczestników, których kompetencje przywódcze uległy znaczącej lub wyjątkowej poprawie (51% vs 42% – Classroom, 32% – Online)
- Największy wzrost wyników sprzedażowych w podległych zespołach (12% vs 10% – Classroom, 5% – Online)
- Największy zwrot z inwestycji (ROI) (1599% vs 972% – Classroom, 923% – Online)
Znaczna różnica pomiędzy programami szkoleniowymi w zakresie ROI skłoniła zespół badawczy do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, co sprawiło, że program „Blended” okazał się tak skuteczny. Wyróżniało go bowiem nie tylko zaangażowanie przełożonych w proces rozwojowy, ale również połączenie form e-learningowych ze stacjonarnymi oraz dobra komunikacja projektu.
Decydującym czynnikiem okazało się sprzyjanie otoczenia, czyli współpraca uczestnika z przełożonym, umożliwiająca efektywne wdrażanie nabytej wiedzy w życie. Aby określić, w jaki sposób sprzyjanie otoczenia wiąże się z efektywnością, posłużono się trzema pytaniami:
- Czy uczestnik odbył z przełożonym rozmowę na temat wdrażania zmian?
- Czy jego przełożony okazywał wsparcie w trakcie programu rozwojowego?
- Czy uczestnik oczekuje bycia docenionym za zmianę zachowania?
Wyniki badania w tym zakresie pokazuje poniższy wykres.
Współpraca z przełożonym a efekty programu rozwojowego
W grupie uczestników, którzy najbardziej podnieśli kompetencje przywódcze, zdecydowana większość rozmawiała ze swoim szefem o wdrożeniu (72%), doświadczała wsparcia przełożonego w trakcie udziału w programie (82%) i oczekiwała bycia docenionym za zmianę zachowania (86%). Wśród pracowników, którzy nie wdrożyli nowych umiejętności, wsparcie przełożonego było zjawiskiem zdecydowanie rzadszym.
Co z tego wynika?
Na co dzień często prowadzimy rozmowy z przełożonymi uczestników szkoleń, zachęcając ich do tego, aby wspierali swoich podwładnych w rozwoju. Przekazujemy im materiały inspiracyjne i pomoce przydatne w prowadzeniu rozmów około szkoleniowych z pracownikami. Coraz częściej mamy przyjemność pracować z klientami, którzy widzą, jak dużą rolę odgrywa szef w rozwoju swoich współpracowników. W takich firmach nasze propozycje spotykają się ze zrozumieniem i aprobatą, a menedżerowie deklarują gotowość działania, choć często oznacza to dla nich dodatkowy wysiłek.
Nie zawsze jednak te deklaracje udaje się potem zrealizować. Na przeszkodzie staje firmowa rzeczywistość: napięte terminy, cele, mnogość priorytetów, niedostępność menedżerów itd.
Tymczasem badania, między innymi te przytoczone w artykule, pokazują że wsparcie przełożonego jest warte wiele i często stanowi kluczową dźwignię do zmiany starych nawyków na nowe – bardziej skuteczne. Dlatego zachęcamy wszystkich, którzy myślą o programach rozwojowych dla swoich organizacji, aby poza pytaniem o cele, oczekiwania czy budżet, zadali sobie również pytanie o to, jak wzmocnić systemowe wsparcie uczestników programu przez ich bezpośrednich szefów. W trosce o efekty.
Źródła:
[1] https://rework.withgoogle.com/blog/watch-googles-research-on-awesome-managers/
[2] https://rework.withgoogle.com/guides/managers-identify-what-makes-a-great-manager/steps/learn-about-googles-manager-research/
[3] https://www.benefitsystems.pl/fileadmin/import/7336a52a478d01267d29eb3c9a86adafc05281f0.pdf
[4] The Real ROI of Leadership Development:Comparing Classroom vs. Online vs. Blended Delivery