Strefa wiedzy

Kultura organizacyjna – sposób na rozwój biznesu
Tweet about this on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn

Branża reklamowa i medialna Piotr Gryko

Nowa strategia

Projekt rozpoczął się od potrzeby stworzenia nowej strategii. Nasz klient – wówczas niszowa firma działająca na rynku mediów – mierzył się z wieloma problemami. Specyfika usługi, oferowanej na tym rynku wymuszała na nim konkurencję z dużymi graczami, a zasoby firmy były nieporównywanie mniejsze – zarówno w stosunku do możliwości konkurencji, jak i w odniesieniu do ambicji strategicznych firmy. Pracę nad podwalinami strategii oraz projekt związany z badaniem kultury organizacyjnej i budowaniem jej w taki sposób, aby wspierała realizację strategii prowadziliśmy równocześnie.

Mierzalne cele

Wspólnie z klientem zdiagnozowaliśmy kluczowe czynniki sukcesu na rynku mediów. Zgodnie z nimi wyznaczone zostały cele. Wymagało to zainwestowania sporego wysiłku w opracowanie wiarygodnej prognozy trendów rynkowych i określenie ryzyka postępowania zgodnie z nimi. Przykładowo jednym z trendów, który udało się przewidzieć, a który się sprawdził był trend policzalności efektów. Dziś wydaje się to oczywiste, ale kiedy ponad 7 lat temu rozpoczynaliśmy współpracę, wcale takie nie było. Aby uporządkować strukturę, sposoby działania, zdefiniować wyzwania i cele, w projekcie wykorzystaliśmy symulacje biznesowe, np. TangoTM i LivonTM. Badanie kultury pokazało nam, jakie są luki pomiędzy kulturą optymalną (z punktu widzenia strategii), a aktualną. Wspólnie stworzyliśmy plan ich wypełnienia, aby nie blokowały, a wspierały realizację strategii. Później przeszliśmy do oprzyrządowania pomiarów zmian, które pojawiały się w wyniki projektu.

Kluczowe kierunki

W toku pracy nad strategią wyłonione zostały dwa kluczowe obszary, które miały warunkować sukces – właściwa kultura organizacyjna oraz satysfakcja klienta. Oba te elementy – choć są z założenia czynnikami jakościowymi - są możliwe do mierzenia. Wypracowaliśmy i określiliśmy wskaźniki i mierzyliśmy postępy od początku projektu. Kulturę – w corocznym, realizowanym przez nas badaniu, a satysfakcję klienta – w obiektywnych raportach branżowych.

Wyznaczać trendy

Rozwój firmy dobrze obrazują proste wskaźniki, np. liczba pracowników. Kiedy zaczynaliśmy współpracę w firmie zatrudnionych było kilkanaście osób, w tej chwili jest ich blisko 100. Z niszowego gracza firma weszła do ścisłej czołówki rynkowej, zwiększając udział w rynku z około jednego do kilkunastu procent. Konkretnym efektem procesu jest też obecna kultura i struktura firmy. W wyniku wdrożonych rozwiązań nasz klient zaczyna wyznaczać trendy w branży, szczególnie w zakresie obsługi klienta.

Długoterminowe podejście

Powyższe efekty nie pojawiły się po jednorazowej interwencji. W pracy nad strategią i wykorzystaniem kultury organizacyjnej jako czynników wspierających biznes, liczy się myślenie i działanie długoterminowe. Wiele zależy tu od postawy lidera – jeśli rozumie, że efekty nie przyjdą w pierwszym tygodniu, wierzy w swoją wizję i potrafi zjednywać do niej ludzi, a potem krok po kroku ją realizować, długofalowy sukces jest niemal pewny. Trwałe fundamenty biznesowe pozwalają także firmie przeżyć nawet najcięższe kryzysy rynkowe.

Zaangażowanie

Firmy związane z mediami przyciągają specyficzny profil osobowości – ludzi o szerokich horyzontach, z dużą energią, działających szybko i lubiących zmiany. Lubią się bawić, ale praca ma dla nich ten sam wektor, co zabawa. Można liczyć na ich ciekawość i zaangażowanie, nawet jeśli zaprasza się ich do projektów, w jakich nigdy wcześniej nie brali udziału.

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się