Strefa wiedzy

Poszukiwanie błękitnego oceanu, czyli jak przenieść wizję na poziom oferty produktowej?
Tweet about this on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn

 

Strategia Błękitnego Oceanu

Nasz klient – polska firma, posiadająca w ofercie między innymi produkty parafarmaceutyczne i farmaceutyczne - poszukiwała nowej drogi rozwoju. Pierwszym zadaniem organizacji było wypracowanie misji, wizji i strategii, a następnie przełożenie ich na poziom nowej oferty produktowej. Rola zespołu doradców House of Skills polegała na wsparciu firmy na wszystkich etapach tego procesu oraz realizacji warsztatów, zgodnie z metodologią Strategii Błękitnego Oceanu.

Różnorodność perspektyw

W projektach ograniczonych do stworzenia wizji i strategii można (przynajmniej na początkowych etapach) poprzestać na pracy z kadrą zarządzającą. W tym przypadku jednak postanowiliśmy zejść do poziomu praktycznego – wypełnić strategię konkretną treścią. Dlatego grupa osób biorących udział w pracy warsztatowej była dość szeroka i bardzo zróżnicowana. W prace zaangażowani byli między innymi przedstawiciele działów R&D, marketingu, badań rynkowych, produkcji, finansów, sprzedaży. Dzięki temu zapewniliśmy spojrzenie na problem z różnych perspektyw.

Od czystej kartki do wdrożenia

Pracę rozpoczęliśmy od zdefiniowana rynków i grup celowych klientów oraz koncepcji strategicznej i przyszłościowego modelu biznesowego firmy. W efekcie warsztatów kierunki strategiczne zostały rozwinięte w konkretne pomysły działań. Nasz udział w projekcie jako doradców zewnętrznych zamykał się wsparciem w wypracowaniu jasno zdefiniowanych inicjatyw projektowych.

Sukces rynkowy

W efekcie prowadzonych działań zmieniła się struktura przychodów firmy - udział produktów nowych w sprzedaży był znacząco większy niż zakładano. Zwiększył się również wolumen sprzedaży produktów już obecnych w ofercie. Powstały nowe kategorie produktowe i produkty na tyle innowacyjne, że z trudnością znajdują naśladowców. Nowe rozwiązania zdobywają nagrody w międzynarodowych konkursach, jako unikalne na skalę daleko szerszą niż perspektywa polskiego rynku.

Czynniki sukcesu

W tego rodzaju projektach ważne jest zadbanie o odpowiednią reprezentację ludzi i funkcji – zapewniającą różnorodność perspektyw spojrzenia na ten sam problem. Ważne jest również właściwe zaplanowanie procesu w czasie. Zbędny pośpiech nie jest sprzymierzeńcem jakości rozwiązań. Trzeba cierpliwie i konsekwentnie realizować przyjęte założenia, szczególnie na etapie wdrożenia. Na początku procesu liczy się natomiast głównie wizja zaangażowanego w proces lidera, który musi wziąć na siebie rolę inicjatora, inspiratora i integratora wszelkich działań. Na kolejnych etapach trzeba natomiast zadbać o sprawnego menedżera projektu.

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się