Strefa wiedzy

Wspólny standard przywództwa w międzynarodowej firmie
Tweet about this on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn

 

Wyzwanie - geografia

W ramach wewnętrznego programu rozwojowego dla menedżerów, nasz klient – międzynarodowa firma deweloperska – chciał przygotować swoją kadrę do zarządzania zespołami zatrudnionymi w budowanych na wynajem centrach handlowych. Klient poszukiwał sprawdzonego, a jednocześnie możliwego do zastosowania w różnych kulturach narodowych programu rozwojowego - projekt przewidywał realizację warsztatów rozwojowych w wielu lokalizacjach (Polska, Szwecja, Chiny) i przeznaczony był dla różnych grup kulturowych.

Światowy standard a kultura organizacji

Aby sprostać tak zarysowanym oczekiwaniom klienta, zaproponowaliśmy system warsztatów, opartych na metodologii Ken’a Blanchard’a (koncepcja przywództwa sytuacyjnego, wraz z rozwinięciem na sytuacyjne przywództwo zespołowe). Z jednej strony jest to światowy standard, z drugiej znakomicie wpisywał się w kulturę organizacji, opartą na partycypacji pracowników we wszelkich - również decyzyjnych - procesach wewnętrznych. Choć dysponowaliśmy wachlarzem sprawdzonych, licencjonowanych produktów o światowej renomie, realizację projektu rozpoczęliśmy od głębokiej analizy sytuacji w firmie. Różnorodność grup, biorących udział w projekcie wymagała nie tylko sprawnego przeprowadzenia warsztatów w języku angielskim, ale przede wszystkim przygotowania konsultantów i trenerów do poradzenia sobie z aspektami międzykulturowymi, które musiały pojawić się w projekcie o zasięgu ponadkontynentalnym.

Niestandardowe podejście do procesu grupowego

Niespodziewanie, w czasie trwania projektu część jego uczestników została z przyczyn niezależnych zwolniona z firmy. Sytuacja ta była istotnym sprawdzianem umiejętności naszej kadry – poza aspektem przekazywania wiedzy i ćwiczenia umiejętności konieczne było elastyczne dostosowanie się do zaistniałej sytuacji i zastosowanie ad-hoc niestandardowego podejścia do procesu grupowego.

Wzorcowy program

Oprócz realizacji wyznaczonych celów, dobrym miernikiem efektów naszych działań jest fakt, że coraz więcej oddziałów firmy z różnych lokalizacji w Europie zgłasza potrzebę przeprowadzenia podobnego procesu. Na szczeblu korporacyjnym podjęta została decyzja, zgodnie z którą Situational Team Leadership stało się wzorcowym programem rozwojowym dla każdego lidera projektu w firmie – obowiązkowym uzupełnieniem szkoleń z zarządzania projektem.

Podstawą są wartości

Udział w tym projekcie był dla nas niezwykle ważny, uświadomił nam bowiem, jak istotne i żywe są wartości, które znajdują się u podstaw filozofii funkcjonowania naszej firmy. Jedną z nich są dobre relacje, które oznaczają budowanie długotrwałych relacji nie tylko z klientem zamawiającym, ale przekładają się na działania wdrożeniowe i bliski kontakt z odbiorcami - uczestnikami programu rozwojowego.

Międzykulturowy charakter projektu

Poza specyfiką branżową, ciekawym aspektem projektu był także jego wielokulturowy charakter. Najciekawsze warsztaty odbywały się w Szanghaju – wzięli w nich udział wszyscy menedżerowie, od dyrektora zarządzającego do menedżerów projektu. 60% tej grupy stanowili Chińczycy.

do
góry

Informujemy, że na naszej stronie www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij Zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.Kliknij Polityka prywatności, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Zgadzam się