Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy – klucz do zdrowej kultury organizacyjnej
[NAGRANIE Z WEBINARU- cz.III] Jak zmieniać model przywództwa? Case study
Zapraszamy do obejrzenia III części webinaru „Jak zmieniać model przywództwa? Nowe spojrzenie na kulturę organizacyjną i międzynarodową”. Nagranie jest opisem współpracy z międzynarodową firmą produkcyjną, która obejmowała obszar relacji lidera z pracownikami.
Wyzwanie: potrzeba zmiany kulturowej, wynikająca z trudnej sytuacji makroekonomiczna.
Główny cel zmiany organizacyjnej: osiągnięcie bezpieczeństwa biznesowego (synergia między zakładami, realizacja złożonych zleceń, centrum know-how); dodatkowy cel – najbardziej pożądane miejsce w regionie).
Podjęte działania, czyli schemat naszego działania:
- Zdefiniowaliśmy kulturę optymalną.
- Zdiagnozowaliśmy kluczowych liderów z perspektywy kultury optymalnej (Executive Match).
- Zbadaliśmy aktualną i pożądaną kulturę organizacyjną w całej firmie (wszystkich zakładach).
- Wskazaliśmy kierunki rozwoju („gapy” między optymalną a aktualną) – konkretne luki w konkretnych miejscach.
- Zdefiniowanie kluczowych projektów na poziomie centralnym i w poszczególnych zakładach.
- Zaplanowanie sposobu pracy i monitoringu efektów (także na poziomie poszczególnych zakładów).
Co analizowaliśmy w czasie współpracy:
- cała firma
- subkultury – poszczególne zakłady i funkcje, poziomy menedżerskie, pracownicy produkcyjnie i nieprodukcyjni, poziom akceptacji stylu zarządzania, gotowość do zmiany, ciężkiej pracy i pozostania w firmie)
Wyniki, jakie uzyskaliśmy:
- duża luka w wymiarze filozofii zarządzania
- niski poziom akceptacji przywództwa
- niski poziom motywacji
- unikanie komunikatów, które mogą być trudne w odbiorze
Kierunki zmiany:
- pracownik w centrum: wzmocnienie wymiaru „koncentracja na pracowniku”, wzmocnienie gotowości do wyrażania własnej opinii, danie większej odpowiedzialności pracownikom, dopasowanie stylu przywództwa do potrzeb pracownika, wzmocnienie zaangażowania pracowników i identyfikacji z firmą.
- w zakresie przywództwa: „persona pracownika”, skupienie się na kilku zrachowaniach liderskich i wspieranie ich, wzmocnienie korekty zachowań liderskich poprzez proces rozwojowy, mentoringowy i regularny feedback
- wsparcie orientacji na pracownika: przegląd procesów w firmie w kierunku większej autonomii i dawania uprawnień, budowanie bezpieczeństwa pracowników na rynku pracy i Wellness, wsparcie komunikacyjne
Czynniki sukcesu, czyli co osiągnęliśmy: silne właścicielstwo Top Managementu, koncentracja na tym co najważniejsze, akceptacja zmian – uzasadnione i korzystne, proces zarządzalny i zrozumiały, energia i zaangażowanie (o to chodziło).
Prowadząca: Małgorzata Majcherczyk
Pozostałe części webinaru: